Tydelighed er godt. Men dit mod afgør, om du lykkes med forandringer.

Lad os få fakta på plads

Cirka 70% af alle forandringer mislykkes. Hvorfor mon? Såmænd bare fordi medarbejderne ikke forstår meningen med, at de skal forandre sig eller prioritere anderledes end i går.

Ergo sprøjter de ikke energi, kompetencer og handlekraft efter dig.
(de gør, hvad de plejer, hvis du skulle være i tvivl)

Dér står du så. På vej til at blive en del af de 70%. Er det frusterende? Ohhh yes! Du har nemlig brug for én ting for at lykkes: F Ø L G E S K A B

Men det er der ikke meget af, hvis du ikke kan overbevise medarbejderne om, hvorfor de skal gå i en ny retning. Nu er gode råd dyre, hva’!

Her kommer 1 stk. godt råd – gratis.

  • Du skal selv tro 100% på den forandring, du er sat i spidsen for.
  • Du skal kunne se værdien af at gennemføre den.
  • Og du skal have modet til at blive ved og ved og ved, når du møder modstand.

Hvis ikke, risikerer du, at medarbejderne fornemmer din tvivl – og opbakningen ryger. Udfordringen er:

  • At vi al for tit glemmer at tage stilling til, hvad vi selv synes om forandringen?
  • Om den giver mening?
  • Om vi kan stå inde for den og stå fast, når det virkelig gælder?
  • Og at vi al for tit, bare går i gang med at eksekvere (det er jo vores job).

Kender du det?I så fald, er du i gang med at skyde en vældig fart. Væk fra succes – og henimod de 70%.

Pointe?

Det er ikke dit CV eller din titel, der giver dig det nødvendige følgeskab. Det er derimod din evne til at inspirere, skabe mening og stå på mål for forandringen – og det du selv tror på. Derfor skal du tro. Så medarbejderne kan tro på dig og har lyst til at følge dig ad nye ukendte veje, fordi du både i ord og handling viser, at vejen er sikker, selvom den er ukendt.

Det engagerer. Det giver tryghed. Det giver mening. Og det reducerer medarbejdernes frygt for at bevæge sig.

Enhver forandring starter altså ”inde i dig”.

Kender du Simon Sinek?

En ganske almindelig amerikansk mand. Som er blevet verdenskendt på en simpel idé: At al kommunikation starter ”inde i dig” – altså med et hvorfor.

… og nu gør jeg noget helt forbudt! Jeg giver dig muligheden for at stikke af fra mit nyhedsbrev. Men jeg håber, du vender tilbage! Nu, hvor jeg giver dig denne AHA-oplevelse, som vil ændre dit lederliv.

Klik her og få den mest succesfulde opskrift på følgeskab
– fra Sinek’s egen mund >>

Surprise

Jeg underviser selvfølgelig i Sinek’s WHY-tænkning på min Master Class. Her får du blandt andet en workbook inkl. praksisnære redskaber, som du kan gå direkte hjem og bruge. Med små ændringer, kan du få forandringer til at give mening – og undgå at blive blandt de 70%.

Nu tænker du garanteret:

Kan tro flytte bjerge?

Og hvad har det egentligt med mod at gøre? Fair nok! Lad mig fortælle, hvordan jeg blev så ”hellig”. Vi skal cirka 15 år tilbage. Til mine første år som direktør og leder af et kommunikationsbureau.

Bureauet var mit barn, men jeg var også en del af en grafisk koncern. I alt 3 selskaber. Vi havde udtænkt en fantastisk forretningsmodel. Vi skulle skabe synergi på tværs. Sælge hinanden, give kunder til hinanden, skaffe omsætning til hinanden. Og så skulle træerne nok vokse ind i himlen. Det så skisme godt ud. Men mest på papiret.

Der var nemlig igen af os, der for alvor solgte hinanden, forærede hinanden kunder eller lod omsætningen flyde på tværs. Men en aftale er en aftale! Så jeg går i krig med at ”sælge” forretningsmodellen til medarbejderne.

Forestil dig nu:

Mig på ølkassen. Uden væven. Uden måske’er. Stå der og fortælle passioneret om det fantastiske forretningskoncept, der ville sende os i himlen. Hurtigere end vi garanteret kunne følge med til! Skete det? NOT!

Jeg stod godt nok på papkassen. Jeg forsøgte også at sælge ideen. Var velforberedt. Fortalte klart og tydeligt, hvad vi skulle gøre anderledes og hvordan – for at flyve til himmels. Men ikke ret meget om, hvorfor vi skulle gøre det (Og tro mig: Mit kropsprog og ordvalg dræbte det sidste håb om følgeskab fra medarbejderne).

Hvorfor mon? Jeg troede simpelthen ikke på forretningsmodellen.
(set i bagklogskabens ulidelige klare lys)

Jeg kunne jo se, at virkeligheden var en ganske anden. Vi passede først og fremmest vores egen forretning. Alle 3 selskaber. Det var der ikke noget galt i. Faktisk var det sund fornuft.

Så hvad gik så galt?

M-I-G.

Jeg gik nemlig bare i gang med at eksekvere – uden at stoppe op og forholde mig til, om jeg rent faktisk troede på modellen og kunne stå inde for de forandringer, der skulle til.

Kunne medarbejderne mærke min tvivl? – Yes! Var jeg på vej mod de 70%? Jeps – endda med hastige skridt. Det var lige her, jeg blev hellig. Amen!

Kan jeg konkludere noget?

(Altså ud over, at jeg joggede i spinaten)

Ja! Tydelighed er rigtig godt. Klare mål, rammer og prioriteringer er en nødvendighed. Men skal du have succes med forandringer, skal du også tro og være modig. Ellers intet følgeskab.

2 ting du skal turde som leder

  1. Beslut, om du kan stå inde for forandringen, inden du lancerer den. Kan du mærke, at du inderst har svært ved at sige entydigt ”ja” til forandringen, så stop op.Det betyder nemlig, at du ikke vil lykkes med at engagere medarbejderne.Ikke vil få følgeskab. Kort sagt: Du er på vej mod de 70%.
  2. Find værdien i forandringen. Kan du ikke stå inde for forandringen.Må du tage dine store, modige træsko på.Og gå tilbage til din chef eller organisation – eller dér, hvor forandringen er blevet født. Her skal du stille spørgsmål – lige indtil: Du ser værdien og finder det gode argument for at gennemføre forandringen.

Bingo: Dig, der tør finde værdien ved at ”lede op ad” – har fat i den lange ende. Kort sagt: Du er på vej mod de fantastiske 30%, der lykkes.

Hvordan står det til hos dig?

Er du modig nok? Eller kunne du godt bruge et quick fix?

Så tag med på Master Class i Handlingsledelse

– og lær, hvordan du får forandringer til at give mening. Også for dig selv.